Midsommar i Dalarna

Midsommarn i Leksand hade alla förutsättningar att bli legendariskt. Och det blev det...
Man lär sig av allt

Jag, Frida, Jocke och Gurra landade i Tallbacken 1, nr 18 (vad annars) på torsdagseftermiddagen. Vi blev oerhört nöjda med resan redan då, stugan var i toppskick. Vi hängde lite, grillade hamburgare, knäppte första, Frida spillde ut sin drink, Jocke brände ett par burgare, Gurra dansade salsa i kalsongen samt lite Jackson på trädäcket - klarade sig utan stickor. Grabbarna gick ner för att bada o sen skulle vi in till grabbarna inne i stan. Då taxi skulle ta så lång tid frågade vi grannarna om de kunde tänka sig köra, då visar "lillkillen" som Gurra sa, vara Oliver Ekman-Larsson (ej hockeyintresserade; ung kille som spelade VM o ska flytta till USA för NHL) Han ville inte ha pengar, dock Fridas telefonnummer. Grabbarna visade sig vara en skara på tre st, mycket trevliga och äckligt roliga killar hemmahörande i Kumla.
Vi gick till Skutan till min stora glädje, så jag kunde få hälsa på Pitter och Möller och se vad de har åstadkommit. Hookade med Jensen o två av muschemännen från Rhodos, stötte ihop med de resterande två också... Räkan skickade in en kanna sangria själv, med sugrör. Jag, Räkan och Jocke skulle ut o pissa och det var knappt att vi kom in igen. Vi dansade hemåt när vi fick tag i en taxi och jag och Frida fick skjuts med en småsugen, fnissig kille som jobbade på campingen med hans lilla elbil.

Man mådde inte hundra dagen efter, när det smällde i huvudet o Frida dansade in i rummet badklädd. Grabbarna var på G för ett midsommardopp. Jag var folkilsken och mordbenägen i vanlig ordning när jag mår sådär, piggades upp av ett huvuddopp i Siljans kyliga vatten. Grabbarna öppnade första ölen kl 9, och det var allt annat än vad jag var sugen på. Frukost o allehanda innan det var dags att göra sig iordning för midsommarfirandet som skulle bli något utöver det vanliga. De tre vise männen tummade inte på traditionerna. Kl 2 någonstans tror jag att vi ramlade in o där var dukat långbord med sill (12 sorter), färsktpotatis, köttbullar, prinskorv (Frida hade nämnt att hon gillade prinskorv o Räkan köpte då på mer för 500kr) öl, akvavit och jordgubbar. Sånghäften var uppstyrda och utgivna till alla sällskap som satt på gården. Bakgrundsmusik stod på med svenska sommarklassiker. Vi var kanske en sisådär 30 personer allt som allt och Larsson var lekledare, allsångsledare och entertainer. Jag fick mig en överraskning när vi kom dit, kan man säga. Det ska vara Axelsson att lyckas med de oddsen! Maten var supergod, drickan flödade o stämningen var på topp. T o m när det svenska vädret gjorde sig påminnt o regnet kom från himlen. Räkan sprutade champagne och skrek BÅSTAAAAAD DUSCHEEEEN, så nåt gott kom det från himlen denna dag också. Dojjan och Mallan dansade in o fick sig lite mat innan vi gick till gropen, mäktigt att se så himla mycket folk. Dansade runt stången så gott jag kunde med mitt knä och sedan drog vi tillbaka till gården, jag traskade iväg på äventyr men vände om o ungefär där började midsommarcirkusen. Svante med cykeln var en kåt 65årig gubbe, någon "fotbollskändis" från Nora gjorde bort sig lite, folk rörde sig saktare än nånsin tyckte jag. Det strulade till sig när vi skulle in på Skutan och jag fick se 300:- flyga iväg till ingen nytta när jag jagade efter mina vänner som vände i dörren. Vi gick tillbaka till grabbarnas lägenhet i regnet och tryckte i oss maten som blivit över. Kommentarer regnade och jag skrattade löst. Sovdags i några ynka timmar innan det var dags för nytt bad vid campingen.

Grillkväll och fotboll blev det, Gurra och Räkan var förbannade på alla bangers men det var många slitna själar denna kväll. Inte destomindre skratt dock, varav mitt eget tydligen är ett "campinggarv". Ganska tidigt i säng för alla utom Gurra och Räkan som braschade in till stan, de kom så gulligt och väckte oss klockan 4 efter att Räkan hade fått en spottloska och ett grogglas på sig, samt att de hade åkt raggarbil och lyssnat på Eddie Medusa för dyra pengar. Klockan 11 på söndagen lämnade vi stugan och Leksand för denna gång.

Tusen och åter tusen tack till alla drabbade. Trion Larsson, Räkan och Buken ska ha all heder för midsommarafton och som jag sa så kommer jag aldrig nöja mig efter det här o vill aldrig fira utan dom.
Med allt som varit så får jag slänga iväg en bamsekram till Dannie som var hemma men höll mig över ytan genom telefon.



Den fantastiska midsommar-trion!
Buken, Larsson och Räkan



"Hallå där. Du är s'oy exotisch. Du ser ut som Eva Longoria, ska vi ligga? UHUHUHUH"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0